overstappen van boekhouder

Overstappen van boekhouder in 5 simpele stappen

Je bent niet meer tevreden met je huidige boekhouder en je wil graag overstappen naar een andere. Gaat dit een hoop gedoe met zich meebrengen? Eigenlijk valt dat reuze mee! We vertellen je graag wat je moet weten.

Waarom overstappen van boekhouder?

Er zijn verschillende redenen waarom ondernemers overstappen van boekhouder. Deze horen wij regelmatig van nieuwe klanten die naar ons overstappen:

  • Maakt fouten – Je mag van je boekhouder verwachten dat hij foutloos te werk gaat. Dat hij op de hoogte is van alle (nieuwe) belastingregels, geen aftrekposten vergeet en een correcte administratie opvoert.
  • Slechte communicatie – Je boekhouder neemt nooit zijn telefoon op of het duurt weken voor een reactie op een simpele vraag per mail. Irritant!
  • Denkt niet mee – Het is fijn als een boekhouder pro-actief meedenkt en niet alleen uitvoert waar jij om vraagt.
  • Groeit niet mee – Voor ZZP’ers is een boekhouding vaak redelijk eenvoudig. Maar wanneer je groeit en personeel aanneemt, komt er een stuk meer bij kijken. Kan jouw boekhouder dit aan?
  • Ouderwetse werkwijze – Bijvoorbeeld met onhandige multomappen en rondslingerend papierwerk. Of als al je facturen via mail (of zelfs op papier) moet aanleveren. Niet meer van deze tijd!
  • Hoge kosten – Door hedendaagse tools en software in te zetten, kost boekhouden steeds minder tijd. En zou de prijs dus ook een stuk lager moeten zijn.

Eenvoudig overstappen in 5 stappen

Herken je je in één van bovenstaande redenen? Misschien is het de moeite waard om van boekhouder te veranderen. Zo doen we dat bij Buro Burmanje:

Stap 1: Kennismakingsgesprek

Het is belangrijk om een goede klik te hebben met je nieuwe boekhouder. Plan daarom eerst een kennismakingsgesprek. Leg jouw situatie voor en stel de vragen die voor jou belangrijk zijn.

Kan de nieuwe boekhouder jouw vragen beantwoorden? En stelt hij jou ook vragen? Bijvoorbeeld naar zakelijke voertuigen, of je een hypotheek hebt lopen en wat je plannen zijn op het gebied van personeel.

Bij Buro Burmanje is het eerste gesprek altijd gratis en vrijblijvend. We nodigen je graag uit bij ons op kantoor in Den Bosch! Maak meteen een afspraak.

Stap 2: Inventarisatie

Je bent eruit en gaat overstappen naar een nieuwe boekhouder. Bij Buro Burmanje volgt dan eerst een inventarisatiegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we je huidige werkwijze (hoe je facturen verstuurt en bonnetjes aanlevert bijvoorbeeld) en wat er daarin beter en eenvoudiger kan. Ook bespreken we mogelijkheden tot automatisering. Alles zodat jij nog minder tijd kwijt bent aan je administratie.

Stap 3: Opzegging

Bel, mail of app je oude boekhouder en laat hem of haar weten dat je de samenwerking beëindigd. Niet leuk om te doen, maar ook dat is een onderdeel van ondernemen.

En nu? Moet je je nu in allerlei bochten wringen om je administratie los te krijgen bij je oude boekhouder? Nee hoor, dat regelt je nieuwe boekhouder! Je oude boekhouder is hier verplicht aan mee te werken en mag hier ook geen kosten voor rekenen.

Stap 4: Onboarding

Je nieuwe boekhouder haalt je complete oude administratie op bij je vorige boekhouder. Daar heb je verder dus geen omkijken naar!

Misschien moet je je nieuwe boekhouder nog machtigen voor het inzien van je gegevens bij de Belastingdienst en het aanleveren van de inkomsten- of omzetbelasting. Een goede boekhouder zal je hier stap voor stap in begeleiden zodat het voor jou slechts een paar klikken met de muis is.

Stap 5: Klaar!

Je administratie wordt ingericht door je nieuwe boekhouder. Jij kunt gewoon lekker achterover leunen. Of doorgaan met ondernemen natuurlijk. Je nieuwe boekhouder regelt de rest!

Beste moment om te veranderen van boekhouder

De start van een nieuw boekjaar is het beste moment over te stappen van boekhouder. Je oude boekhouder sluit het jaar af en je nieuwe boekhouder kan meteen van start met een gloednieuwe administratie.

Maar halverwege (of zelfs tegen het eind van) het jaar kan natuurlijk ook. De boekhouding tot dusver zal dan wel eerst gecontroleerd worden door je nieuwe boekhouder.

Wel is het slim om even te wachten tot lopende werkzaamheden zijn afgerond. Is jouw huidige boekhouder net bezig met je jaarrekening? Idealiter zeg je dan pas op na oplevering. Anders moet je nieuwe boekhouder weer opnieuw beginnen en betaal je voor dubbel werk.

Zaken om rekening mee te houden

Zoals je ziet is het overstappen van boekhouder een fluitje van een cent. Toch zijn er nog enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden:

  • Geen kosten voor de overstap – Je huidige boekhouder mag geen kosten rekenen voor de overstap. Hij of zij dient kosteloos mee te werken aan een goede overdracht naar de nieuwe boekhouder.
  • Goede klik – Je boekhouder is een belangrijk onderdeel van jouw onderneming en is iemand waar je regelmatig contact mee hebt. Investeer tijd in het vinden van een nieuwe boekhouder waar jij een goede klik mee hebt.
  • Overstappen is no big deal – Veel ondernemers durven geen afscheid te nemen. Het lijkt een gigantische onderneming om van boekhouder te wijzigen. Maar, zoals je kunt lezen in dit artikel, valt dat eigenlijk best mee.

Buro Burmanje regelt de overstap!

Overstappen naar een andere boekhouder? Wanneer je besluit om klant te worden bij Buro Burmanje, regelen wij de overstap voor je. Het enige wat jij hoeft te doen, is opzeggen bij je huidige boekhouder! Maak nu een vrijblijvende afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Over Buro Burmanje

buro burmanje

Ondernemen is al uitdagend genoeg. Op de papieren rompslomp en het uitzoeken van de nieuwste belastingregels zit je helemaal niet te wachten. Daar schakel je Buro Burmanje voor in!

Je kunt bij ons terecht voor boekhouding, salarisadministratie, hulp bij belastingen en bedrijfsadvies.

Hulp of advies nodig?

We helpen je graag! Vul het formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

Leave a Reply