groei bedrijf

10 aandachtspunten bij de groei van een bedrijf

Veel ondernemers dromen van een groot bedrijf. Van ZZP naar enkele medewerkers in dienst en vervolgens doorgroeien naar een bedrijf met verschillende afdelingen, een eigen pand en een jaarlijks personeelsfeest. Maar waar moet je opletten bij de groei van een bedrijf? Wat zijn de valkuilen en aandachtspunten? 1. Zorg voor schaalbaarheid Volgens nlgroeit bestaat het...
wat kost personeel

Wat kost personeel? Alle kosten op een rij

Personeel kost geld. Niet alleen het salaris dat je elke maand moet betalen, maar ook vergoedingen, premies en andere extra kosten. Wat kost het hebben van personeel nu precies? In dit artikel zetten we het op een rij. Alle personeelskosten op een rij Aan welke kosten moet je denken bij het aannemen van personeel? We...
financiele administratie uitbesteden

In 7 stappen je financiële administratie uitbesteden

Denk je erover om de financiële administratie van jouw ZZP- of MKB-onderneming uit te besteden bij een boekhouder of administratiekantoor? Dan vraag je je vast af wat je kunt verwachten en hoe dit in zijn werk gaat. We vertellen je graag hoe we bij Buro Burmanje te werk gaan. Wat is een financiële administratie? Een...
waarom salarisadministratie uitbesteden

3 redenen waarom ondernemers hun salarisadministratie uitbesteden

Salarisadministratie is behoorlijk lastig. Dat is meteen de belangrijkste reden waarom bedrijven het uitbesteden bij een gespecialiseerd administratiekantoor. Maar ook software, focus en kosten spelen een rol. In dit artikel lees je hoe dat zit. Wat is salarisadministratie? Zodra je je eerste personeelslid aanneemt, ben je verplicht om een salarisadministratie bij te houden. Dit bestaat...
van zzp naar mkb

Wat verandert er wanneer je bedrijf van ZZP naar MKB groeit?

Zo’n 95% van de nieuwe bedrijven in Nederland start als ZZP. Een deel neemt na enkele jaren mensen in dienst waardoor ze doorgroeien naar het MKB. Deze groei zorgt voor veranderingen in de onderneming. We zetten de belangrijkste verschillen op een rij. 1. Personeel in dienst Het allergrootste verschil tussen MKB en ZZP is het...
boekhouden mkb

Boekhouden voor MKB: Zelf doen of uitbesteden?

Het bijhouden van een goede administratie is voor elke ondernemer verplicht. Kun je als MKB-ondernemer zelf boekhouden of is het slimmer om uit te besteden aan een specialist? In dit artikel laten we zien waar een boekhouding voor MKB allemaal uit bestaat en wat er bij komt kijken. Welke verplichtingen heb je t.a.v. de Belastingdienst?...
personeel aannemen

Wat je allemaal moet regelen bij het aannemen van personeel

Voor veel eenmanszaken is een werknemer aannemen een logische stap om de onderneming te laten groeien. Maar wat moet je allemaal regelen als je voor het eerst personeel gaat aannemen? We zetten de belangrijkste zaken op een rij. Voor het eerst personeel aannemen Als ZZP’er is de administratie van je onderneming relatief eenvoudig. Maar zodra...
administratie mkb

Uit deze onderdelen bestaat een administratie voor MKB

Een administratie is een overzicht van alle bedrijfsgegevens. Financieel, maar ook op het gebied van salarissen, gewerkte uren, voorraden en meer. In dit overzicht zetten we de verschillende onderdelen op een rij waaruit een complete administratie voor MKB bestaat. Wat is een administratie? Voor de Belastingdienst ben je als ondernemer verplicht om een ‘goede administratie’...
zakelijke rekening voor zzp

Waarom het als ZZP’er slim is om een zakelijke rekening te nemen

Als ZZP’er is het niet verplicht om een zakelijke rekening te nemen. Maar het staat wel een stuk professioneler en heeft nog aantal andere voordelen. In dit artikel zetten we de belangrijkste op een rijtje. Zakelijke rekening is niet verplicht Bij de meeste banken kan je een privérekening en een zakelijke rekening afsluiten. De Belastingdienst...
digitaal boekhouden

Voordelen en mogelijkheden van digitaal boekhouden

Boekhouden doe je vandaag de dag digitaal. Slimme software neemt taken voor je uit handen. Dat bespaart jou én je boekhouder veel tijd en kosten. In dit artikel vertellen we wat je moet weten over digitaal boekhouden. Wat is digitaal boekhouden? Eerst even het verschil tussen een administratie en boekhouden: in je administratie beheer je...
belastingvoordeel startende ondernemer

Welk belastingvoordelen heb je als startende ondernemer?

Ben je onlangs begonnen met jouw zelfstandige onderneming? Als startende ondernemer heb je recht op behoorlijk wat belastingvoordelen. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje. Wanneer ben je een startende ondernemer? Zodra je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel ben je een startende ondernemer. Voor de Belastingdienst blijf je de eerste...
belastingaangifte tips

10 tips bij de belastingaangifte van ondernemers

Als ondernemer ben je verplicht om elk jaar aangifte te doen van je inkomsten. Bij zo’n aangifte komt behoorlijk wat kijken. Als ervaren boekhouder delen we graag onze belastingaangifte tips aan ondernemers die overwegen het zelf in te vullen. Over belastingaangifte De meeste ondernemers doen elk kwartaal een btw-aangifte en aan het eind van het...
belastingen 2022

Dit zijn de fiscale veranderingen voor ondernemers in 2022

Het belastingplan 2022 is bekend. Er gaan weer een aantal zaken veranderen. In dit artikel zetten we de belangrijkste fiscale veranderingen voor ondernemers op een rijtje. Belastingen die in 2022 veranderen Omdat het kabinet momenteel nog demissionair is, mag er geen nieuw beleid worden gevoerd. Toch veranderen er een aantal zaken voor zowel ondernemers als...
boekhouden met yuki

7 redenen waarom wij boekhouden met Yuki

Tegenwoordig draait boekhouden niet meer om het verwerken van bonnetjes en facturen. Slimme software neemt deze taken allemaal over. Maar dan moet je wel de juiste software kiezen. Bij Buro Burmanje kiezen we voor boekhouden met Yuki. In dit artikel leggen we uit waarom! Wat is Yuki? Yuki is een online boekhoudprogramma. De software is...
bonnetjes bewaren

Spelregels en tips voor het bewaren van bonnetjes

Voor ondernemers is het belangrijk om bonnen en facturen van zakelijke uitgaven goed te bewaren. Wat zijn de regels rondom het bewaren van bonnetjes? En hoe pak je het slim aan? We leggen het je graag uit. Waarom bonnetjes bewaren? Als ondernemer maak je zakelijke kosten voor je bedrijf. Bijvoorbeeld het inkopen van producten of...
Zelf je administratie bijhouden

Zelf je administratie bijhouden? Pas op voor deze 10 fouten!

Kan je als ondernemer zelf je administratie bijhouden? Wij adviseren beginnende ondernemers altijd om zelf facturen te sturen, maar ons de administratie te laten doen. Er zijn namelijk nogal wat belastingregels waaraan je moet voldoen. Boekhouden is namelijk een vak. Waarbij veel regels gelden. En die regels veranderen ook nogal eens! Zelf je administratie doen...
digitale administratie vs papieren boekhouding

10 voordelen van een digitale administratie

Een papieren administratie is niet meer van deze tijd. Het neemt veel kastruimte in en kost veel te veel tijd. Een digitale administratie is een stuk efficiënter! In dit artikel delen we de tien grootste voordelen. Wat is een digitale administratie? Bij een digitale administratie bewaar je niets fysiek, maar verwerk je al je documenten...
verschil tussen accountant en boekhouder

Wat is het verschil tussen een accountant en een boekhouder?

Als ondernemer is het verstandig om een ‘financiële man’ in de arm te nemen. Zo kan jij je focussen op je bedrijf terwijl je financiën en verplichtingen ten opzichte van de Belastingdienst geregeld worden. Hier kan je een accountant of boekhouder voor inschakelen. We leggen uit wat het verschil is tussen de twee. Wat doet...
boekhouding zzp zelf doen of uitbesteden

Kun je je boekhouding als ZZP’er zelf doen?

Met een goede boekhouding weet je als ZZP’er altijd hoe je er zakelijk voor staat. Bovendien is het bijhouden van een administratie voor de Belastingdienst verplicht. Kun je zo’n boekhouding tegenwoordig ook zelf doen of kun je het beter uitbesteden bij een boekhouder? Welke verplichtingen heb je als ZZP’er? Vanaf het moment dat je ingeschreven...
overstappen van boekhouder

Overstappen van boekhouder in 5 simpele stappen

Je bent niet meer tevreden met je huidige boekhouder en je wil graag overstappen naar een andere. Gaat dit een hoop gedoe met zich meebrengen? Eigenlijk valt dat reuze mee! We vertellen je graag wat je moet weten. Waarom overstappen van boekhouder? Er zijn verschillende redenen waarom ondernemers overstappen van boekhouder. Deze horen wij regelmatig...