kantoor aan huis

Dit zijn de fiscale voordelen en nadelen van een kantoor aan huis

Steeds meer mensen starten een eigen onderneming. Vaak in eerste instantie vanuit huis. Maar mag dat zomaar? En welke kosten van je thuiskantoor mag je opgeven als kosten? In dit artikel zetten we de fiscale regels op een rijtje.

Mag ik mijn bedrijf vanuit huis runnen?

Je mag je woonadres opgeven wanneer je je inschrijft bij de KvK. Toch mag niet iedere onderneming vanuit huis gerund worden. Voor een winkel of praktijk waarbij klanten op jouw locatie langskomen, moet je eerst toestemming vragen bij de gemeente. Dat kan namelijk overlast veroorzaken voor de buurt. Jij zit er waarschijnlijk ook niet op te wachten als je buren opeens een supermarkt openen in hun woonkamer, toch?

Maar een vrij beroep mag je als zzp’er zonder toestemming vanuit huis uitvoeren. Dat zijn dienstverlenende beroepen zoals marketeer, boekhouder of journalist. Toch stellen de meeste gemeentes wel wat regels. Bijvoorbeeld dat je woning voor maximaal een derde wordt gebruikt voor je bedrijfsactiviteiten.

Voorwaarden voor een kantoor aan huis

Mag je jouw werk vanuit huis uitvoeren? Een kantoor aan huis levert belastingvoordeel op. Je mag meer kosten opvoeren waardoor je winst verkleint en je minder belasting hoeft af te dragen.

Maar vanuit huis werken is niet hetzelfde als een kantoor aan huis hebben.

De Belastingdienst stelt deze regels op:

  • Zelfstandige ruimte – De werkruimte moet een eigen ingang, sanitair en een energievoorziening hebben. Je zou de ruimte moeten kunnen verhuren aan een ander zonder dat deze in jouw woning komt.
  • Meerderheid inkomsten vanuit je kantoor – 70% van je omzet moet vanuit je thuiskantoor verdiend worden. Als je dus vooral bij klanten op locatie werkt, mag je de ruimte niet opgeven als thuiskantoor.

Welke kosten zijn aftrekbaar?

Voldoe je aan de voorwaarden voor een kantoor aan huis? Dag mag je deze kosten allemaal aftrekken.

1. Inrichting

Alles wat je koopt om je thuiskantoor in te richten mag je opvoeren als kosten. Van het laminaat op de grond tot een vergadertafel en stoelen, een leuk schilderijtje aan de muur en de lampen aan het plafond. Bewaar wel goed de bonnetjes.

2. Diensten en producten

Huur je een schoonmaker of een beveiligingsdienst in voor je kantoor aan huis? Deze kosten zijn aftrekbaar. Ook huishoudelijke producten, verzekeringen, een internet- of telefoonabonnement en andere diensten of producten met een zakelijk karakter zijn aftrekbaar (over het deel dat je zakelijk gebruikt).

3. Energiekosten

Kosten voor energie die je zakelijk gebruikt, zijn fiscaal aftrekbaar. Je berekent dit door de oppervlakte van je kantoor aan huis te delen door het totale woonoppervlak. Dus als je thuiskantoor 10 m² is en je complete woning 100 m², is 10% van je energiekosten fiscaal aftrekbaar.

4. Zonnepanelen

Als je zonnepanelen niet geïntegreerd zijn in het dak, maar los op het dak zijn gemonteerd, én als je thuiskantoor meer dan 10% van je totale oppervlakte beslaat mag je zonnepanelen als ondernemingsvermogen opvoeren. Kosten voor het deel dat je zakelijk gebruikt, zijn dan aftrekbaar. Maar de energie die je opwekt is ondernemingsvermogen en daar betaal je weer belasting over.

En als je niet aan de regels voldoet?

Voldoe je niet aan de regels van het kantoor aan huis? Dan zijn alleen bedrijfskosten aftrekbaar. Bijvoorbeeld een laptop, printer of een bureaustoel die je nodig hebt om je werk uit te voeren. Bij kosten voor de inrichting van je werkruimte is alleen de btw aftrekbaar.

Kantoor aan huis als ondernemingsvermogen

Aan de ene kant mag je dus flink wat kosten van je winst aftrekken. Maar wanneer je een kantoor aan huis hebt, wordt dit ook deel van je ondernemingsvermogen. Het moet op de balans gezet worden en het wordt belast als onderdeel van je bedrijfswinst. Wanneer je de woning, inclusief kantoor aan huis, verkoopt moet je over de winst op je kantoor belasting afdragen.

Laat je goed adviseren

Zoals je ziet heeft een kantoor aan huis fiscale voordelen en nadelen. Ben je van plan om een kantoor aan huis te realiseren? Laat je dan goed adviseren door een ervaren boekhouder. Soms is een laptop openslaan aan de keukentafel aan het eind van de rit namelijk tóch voordeliger. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Hulp nodig?

buro burmanje

ZZP'ers en MKB'ers kunnen bij ons terecht voor boekhouding, salarisadministratie, hulp bij belastingen en bedrijfsadvies.

Contact opnemen

Related Posts

×