Ben je onlangs begonnen met jouw zelfstandige onderneming? Als startende ondernemer heb je recht op behoorlijk wat belastingvoordelen. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.
Wanneer ben je een startende ondernemer?
Zodra je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel ben je een startende ondernemer. Voor de Belastingdienst blijf je de eerste vijf jaar startende ondernemer. In het begin is je winst waarschijnlijk nog niet zo hoog. Als steuntje in de rug kan je in die periode daarom gebruikmaken van verschillende belastingvoordelen.
Belastingvoordeel als startende ondernemer
Op welke manier krijg je op startende ondernemer belastingvoordeel? We zetten de verschillende aftrekposten en fiscale trucjes waar jij gebruik van kan maken voor je op een rij.
1. Startersaftrek
Aan het eind van het jaar moet je aangifte inkomstenbelasting doen. Daarbij wordt bepaald hoeveel belasting je moet betalen over jouw winst. In de eerste vijf jaar mag je drie keer de startersaftrek opvoeren. Dat is een korting op je totale winst, waardoor je minder belasting betaalt. In 2023 is dit een vast bedrag van € 2.123. Net als in 2022.
2. Zelfstandigenaftrek
Een andere bekende aftrekpost is de zelfstandigenaftrek. Deze korting krijgt elke ondernemer ieder jaar, ongeacht hoe lang je al onderneemt. Een belangrijke voorwaarde is dat je meer dan 1.225 uur per jaar besteed in of aan je bedrijf.
De startersaftrek bouwt de laatste jaren af en is in 2023 nog € 5.030. Dat is € 1.280 minder dan in 2022. Ook deze aftrekpost trek je af van je totale winst bij de aangifte inkomstenbelasting.
3. MKB-winstvrijstelling
Elke ondernemer heeft ieder jaar recht op de MKB-winstvrijstelling. Zelfs als je minder dan 1.225 uur per jaar maakt. In 2023 is dit 14% van de winst die overblijft na aftrek van de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek.
4. Kleineondernemersregeling
Dit belastingvoordeel werkt iets anders dan de voorgaande voordelen. Het is namelijk een vrijstelling op de omzetbelasting.
Dat zit zo: op elke factuur die je stuurt en elke zakelijk aankoop die je doet, zit normaliter een deel btw. Deze btw-bedragen mag je tegen elkaar wegstrepen. Het deel dat overblijft moet je afstaan aan de Belastingdienst.
Zodra je meedoet aan de kleineondernemersregeling (KOR) mag je er drie jaar achter elkaar gebruik van maken. In deze periode zet je dan geen btw op je factuur en hoef je geen omzetbelasting te betalen. Dat kan een mooie meevaller zijn voor startende ondernemers die in hun eerste jaren nog maar weinig winst maken! Zodra je omzet boven de € 20.000 komt, stopt de regeling en moet je weer belasting betalen.
5. Meewerkaftrek
Helpt je partner je mee om jouw bedrijf op te zetten in de eerste jaren van je onderneming? Dan kan je wellicht gebruikmaken van de meewerkaftrek. Als jouw partner meer dan 525 uur per jaar, zonder vergoeding of tegen onkosten (minder dan € 5.000), meewerkt in jouw bedrijf mag je een percentage van de fiscale winst afhalen. Tussen de 525 en 875 uur is dat 1,25%. Bekijk hier de tabel bij nog meer uren.
6. Stakingsaftrek
Kom je erachter dat ondernemen toch niks voor jou is? Wanneer je je onderneming beëindigt, kom je in aanmerking voor de stakingsaftrek. Deze is maximaal € 3.630 en mag naar één keer in je leven opgevoerd worden. Er zitten nogal wat haken en ogen aan deze aftrek, dus laat je vooral goed adviseren door een ervaren boekhouder of accountant.
7. Willekeurige afschrijving
Bedrijfsmiddelen met een waarde hoger dan € 450 moet je afschrijven over vijf jaren, waarbij je elk jaar 20% van de kosten opvoert.
Maar zolang je startersaftrek krijgt, mag je willekeurig afschrijven. Bij een aankoop van € 1000 mag je bijvoorbeeld in het eerste jaar € 600 afschrijven en de overige jaren steeds € 100.
Voordeel is dat je kosten hoger zijn en je winst dus lager. Hierdoor hoef je minder belasting te betalen. Voor startende ondernemers kan dit een handige manier zijn om liquiditeit los te krijgen tijdens de start van hun onderneming.
8. Zakelijke kosten aftrekken
Waarschijnlijk wel bekend, maar toch goed om nog eens te benoemen: zakelijke kosten mag je aftrekken van je omzet. Zo wordt je fiscale winst lager en hoef je dus minder inkomstenbelasting te betalen. En omdat deze kosten ook btw bevatten, wordt je te betalen omzetbelasting ook lager.
Maar doe het wel goed! Niet alle kosten zijn zakelijk en fouten kunnen tot boetes leiden. Lees hier 10 veelvoorkomende fouten bij het bijhouden van je eigen administratie.
Tip: laat je adviseren door een boekhouder
Veel startende ondernemers die zelf de administratie bijhouden, kloppen uiteindelijk toch bij een boekhouder aan. De cijfers kloppen niet, waardoor ze geen hypotheek kunnen aanvragen. Of ze krijgen op hun kop van de Belastingdienst. Paniek! Door het vele controle- en correctiewerk wat vervolgens door de boekhouder gedaan moet worden, duurt alles veel langer en kost het uiteindelijk meer tijd en geld.
Het is daarom beter om het gewoon in één keer goed te doen en de administratie uit te besteden bij een ervaren boekhouder. Zo hou je als ondernemer tijd en energie over om in je bedrijf te steken!
Benieuwd wat Buro Burmanje voor je kan betekenen? Maak nu een vrijblijvende afspraak voor een kennismakingsgesprek. Wij werken 100% digitaal en kunnen ondernemers in heel Nederland helpen!