groei bedrijf

10 aandachtspunten bij de groei van een bedrijf

Veel ondernemers dromen van een groot bedrijf. Van ZZP naar enkele medewerkers in dienst en vervolgens doorgroeien naar een bedrijf met verschillende afdelingen, een eigen pand en een jaarlijks personeelsfeest. Maar waar moet je opletten bij de groei van een bedrijf? Wat zijn de valkuilen en aandachtspunten?

1. Zorg voor schaalbaarheid

Volgens nlgroeit bestaat het succes van een groeiend bedrijf voor 40% uit de schaalbaarheid van het verdienmodel. Daarom wordt aangeraden om vaste diensten en/of producten aan te bieden. Voor een marketingbureau betekent dat bijvoorbeeld geen maatwerk per klant meer leveren, maar werken met vaste pakketten met een vaste werkwijze en uitvoering.

2. Wees onderscheidend

Een rood huis in een straat vol grijze gebouwen valt op. Zo is het ook met bedrijven. Bedrijven die opvallen, groeien het hardst. Je hoeft het niet compleet anders te doen dan je concurrenten, maar zorg wel voor een uniek element. Zoals de supergoede service van Matt Sleeps die tot 1700% groei leidde. Of de buitengewone focus op klanttevredenheid waardoor Coolblue (‘Alles voor een glimlach’) maar blijft groeien.

3. Persoonlijke karakter verandert

Hoe meer een bedrijf groeit, hoe minder ruimte er is voor het persoonlijke aspect. Als kleine webshop stuur je misschien met elke bestelling een persoonlijk handgeschreven kaartje mee, maar met duizend orders per dag is dit onbegonnen werk. En ook als groeiende dienstverlener is het niet aan te raden om klanten je persoonlijke 06-nummer nog te geven.

4. Extra kosten en financiering

De groei van een bedrijf brengt hogere kosten met zich mee. Meer personeelskosten, een groter pand, hogere energierekening, meer materiaal, enzovoort. Hoe ga je dat financieren? Betaal je het ‘uit eigen zak’ of ga je op zoek naar financiering? Slim om hier vooraf goed over na te denken en een plan te maken. Als blijkt dat je het toch niet zelf kan opbrengen, kunnen liquiditeitsproblemen ontstaan. Daardoor ben je niet in de beste positie om alsnog een financiering aan te vragen.

5. Omgaan met financiële risico’s

Hogere kosten betekent ook meer risico. Wat als de groei van je bedrijf stagneert, je met (tijdelijke) krimp te maken krijgt of onvoorziene omstandigheden zich voordoen? Zodra je met bedrijfsgroei bezig bent, is het verstandig om de risico’s in kaart te brengen en af te dekken. Denk aan verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid of ziekte van personeel, maar ook aan het voorkomen van niet-betalende klanten.

6. Je rol als ondernemer verandert

Zodra je personeel aanneemt, merk je dat je rol als ondernemer verandert. Je wordt manager en coach, de gezellige collega, kantinechef, de HR-afdeling en nog veel meer. Ook heb je minder vrijheid in het bepalen van je uren. Maar wanneer het bedrijf verder groeit, word je steeds meer een leider in plaats van manusje-van-alles. Je zet de grote lijnen uit en vertrouwt op de kennis en kunde van je personeel. Micromanagement draagt niet bij aan groei.

7. Van werken ín je bedrijf naar áán je bedrijf

95% van de nieuwe bedrijven begint als ZZP. De ondernemer is dan bezig met de dagelijkse werkpraktijk en is werkzaam in zijn eigen bedrijf. Zodra de groei van het bedrijf inzet, is het de kunst om dit steeds meer los te laten en uitvoerende taken over te laten aan personeel. Zo komt er tijd vrij om áán het bedrijf te werken en de focus te verleggen naar groei.

8. Inwerktijd van nieuw personeel

Afhankelijk van de branche kost het zo’n 3 tot 6 maanden voordat een nieuw personeelslid geld oplevert voor een organisatie. Een denkfout die ondernemers van groeiende bedrijven soms maken, is de verwachting dat nieuw personeel meteen een vliegende start maakt. Inwerken neemt echter tijd in beslag. Een nieuw personeelslid moet het reilen en zeilen van je organisatie leren kennen en fouten kunnen maken.

9. Houd werkdruk in de gaten

Snelle groei van een bedrijf kan gepaard gaan met een te hoge werkdruk voor je huidige personeelsbestand. Snel nieuw personeel aannemen is niet altijd een oplossing, zoals je hierboven gelezen hebt. Te snelle bedrijfsgroei kan zo leiden tot verzuim en vertrek, wat verdere groei in de weg zit en juist tot krimp kan leiden.

10. Complexe administratie en boekhouding

Zodra je personeel aanneemt, merk je dat je administratie een stuk complexer wordt. Het inhouden, bijhouden, opgeven en betalen van loonbelasting en premies is een behoorlijke klus als je het allemaal zelf wilt doen. Tel daar de extra kosten, omzet, administratie en financiering bij op en je boekhouding wordt een dagtaak. Slim dus om een boekhouder te vinden die een groeiend bedrijf aan kan!

Gaat je bedrijf groeien? Kies voor een ervaren boekhoudkantoor die niet alleen je boekhouding uit handen neemt, maar je ook kan adviseren bij de groei van je bedrijf. Maak nu een vrijblijvende afspraak met Buro Burmanje of lees eerst meer informatie over onze dienstverlening.

Hulp nodig?

buro burmanje

ZZP'ers en MKB'ers kunnen bij ons terecht voor boekhouding, salarisadministratie, hulp bij belastingen en bedrijfsadvies.

Contact opnemen

Related Posts

Leave a Reply